Mensen houden van verhalen. Neem dat terug, mensen zijn verslaafd aan verhalen. Goede verhalen. Je weet wel, die verhalen die meer doen dan entertainen. Die naar de keel grijpen, die blijven galmen in ons hoofd, die we meteen willen doorvertellen. Kortom, een goed verteld verhaal leidt een eigen leven. Storytelling, de techniek om verhalen goed te vertellen, kan dus heel wat teweegbrengen. 

Ik ben Lien, oprichtster van Kill your darlings en storyteller met achtergrond in journalistiek en marketing. 

Lang voordat ik er zelf de noemer op kon kleven, bepaalde storytelling mijn studie- en carrièrekeuzes al. Mensen een stem geven, hun verhaal vertellen aan de wereld. Die drang bracht me tot de journalistiek. Dat de verhalen van een onderneming eens zo intrigerend zijn, leerde ik in de jaren daarna als marketeer. 

Storytelling en business

Er is niets sterkers dan een authentiek, herkenbaar verhaal. Ook in de bedrijfswereld. Vooral in de bedrijfswereld.
Nochtans hebben nog niet veel ondernemingen dit al uitgedokterd. Verhalen vertellen en de zakenwereld? Swipe left, dat gaat niet matchen. 

Het gevolg: slaapverwekkende meetings, powerpoints vol cijfers, slappe verkooppraatjes en advertenties die verdwijnen in de massa. 

Ik startte KYD voor de bedrijven die hier klaar mee zijn. De ondernemingen die beseffen wat Apple, Red Bull en Airbnb al jaren bewijzen. Authentieke merkverhalen werken het best.

Missie

De missie van KYD is om storytelling te gebruiken om het authentieke merkverhaal van bedrijven te vertellen aan hun doelpubliek. Met passie en met effect. 

Visie

Met teksten die raken en workshops over storytelling helpt KYD om de kracht van woorden te benadrukken en ondernemers en werknemers te leren dat er in ieder van ons een storyteller schuilt. Powerpoint en grafiekjes hoeven geen reddingsboei te zijn, met de juiste verteltechniek houd je moeiteloos het hoofd boven water.

What’s in a name?

Kill your darlings is meer dan een hippe naam. Het is een van de gouden regels voor het vertellen van een goed verhaal.

Wat betekent ‘kill your darlings’?

In het Nederlands wordt het doorgaans vertaald als ‘schrijven is schrappen’, hoewel deze vuistregel niet beperkt is tot geschreven verhalen. Het betekent dat je bepaalde details moet weglaten om je verhaal boeiend te houden en de boodschap effectief over te brengen. In welke vorm je een verhaal ook vertelt, je moet de drang weerstaan om een overdosis informatie mee te geven. Jij vindt die extra details misschien fantastisch, maar eigenlijk overspoel je je publiek met een tsunami aan overbodige informatie. Ten koste van de boodschap die je wil overbrengen. Schrappen dus, die lieverds.


Wil je weten wat Kill your darlings voor jou of je onderneming kan doen?